torsdag 19 juni 2014

Fläderrutor

Jag tycker flädersaft är supergott och ville testa att baka något flädrigt. Gjorde mockarutor/kärleksmums fast bytte ut kaffe och kakao mot flädersaft. Tycker det blev riktigt smarrigt faktiskt.

 

Vispa 2 ägg och 3 dl socker pösigt. Vispa i 150 g smält, avsvalnat smör, 3 tsk bakpulver, 2 tsk vaniljsocker, 1 dl mjölk, 1/2 dl koncentrerad flädersaft och 4,5 dl mjöl.

Grädda i nedre delen av ugnen i 225 grader, 10-15 min i klädd långpanna.

Gör en glasyr av 3 dl florsocker, 2 tsk vaniljsocker och så mycket koncentrerad flädersaft som behövs för en bra konsistens. Bre på, piffa med kokos om du känner för det, låt stelna, skär i rutor och ha en trevlig fikastund.

Med detta somriga recept önskar jag er en riktigt härlig midsommarhelg!

5 kommentarer:

Sandra i norr sa...

Mums! Har du egen fläder så du kan koka egen saft, eller kör du med köpt? Hoppas ni hade en finfin midsommarafton igår och att du mår bra.

kuriåsa sa...

Mums! Det här får jag prova. Själv gjorde jag tårta på flädermousse efter recept i sds. Älskar fläder!

Solveig Lövendahl sa...

Sandra, vi har lite småbuskar i häcken på kolonin men det växer massor vid cykelbanorna i närheten så jag har gjort egen av blommor därifrån. Jag mår (lagom :)) bra och har haft en fin midsommar, hoppas du har haft detsamma.

Åsa, mmm, låter också supergott!

Sandra i norr sa...

Åh vad det låter exotiskt :-) Jag har aldrig sett fläder växa (tror inte det iallafall). Det är så himla gott, så dina rutor blev säkert riktigt smarriga! Hoppas du får fortsätta må då där lite lagom bra framöver och att du är trött, lite öm och andra små "biverkningar" som passar dig just nu ;-) Hälsningar från en semesterledig S på ett tåg mitt i landet.

Solveig Lövendahl sa...

Alltså Sandra, ibland känns det inte som om vi bor i samma land! :) Fläder växer ju överallt ju... :) Och tack snälla, mår alldeles lagom bra. Ha en skön semester!