onsdag 17 september 2014

Mera sötsaker

Även Jonas mamma har sparat en hel del ljuvliga små barnkläder från när Jonas och hans syster var små, så himla roligt! Härom dagen var vi där och beundrade de små sötsakerna (och åt ljuvliga sötsaker också, men det är en annan historia...).


























Till min förtjusning fanns det mycket gult, som till exempel den här overallen, sparkbyxorna och mössan. De små linnena är från Tussilago, en favorit hos mig när det gäller 70-tals-barnkläder.






































Byxorna är söta, men som min kära svärmor sa "vi får nog byta knapparna". Japp tyvärr, söta knappar, men det ser alltför mycket ut som en trist symbol, speciellt ihop med det gula.






























Set som Jonas farmor har stickat.


























Triss i brallor från Vide-Len.
























Ett gäng fina små klänningar. Den längst till höger har Jonas mamma sytt.

























Behöver jag säga att jag tycker de här plaggen är de finaste? Den randiga bodyn, koftan och tröjan har min kära svärmor stickat och tyvärr aldrig kunnat använda eftersom hon fått två minst sagt rejäla barn. Med tanke på att jag vägde 4,8 och Jonas dryga 5 kg till sina 56 cm (och då föddes han nästan två veckor för tidigt!) så känns det kanske inte så troligt att vi får världens minsta bebis heller... Men man vet ju aldrig. Den gula filten har Jonas mammas farmor Irma stickat och den underbara kattbodyn har i alla fall använts av min kära:






































Världens sötaste lille pojk! ♥























Smått och gott och blått. Även här flera plagg jag känner igen från gamla foton på min älskling. Är väldigt glad att det finns sparat. De små vita sockorna har Jonas mamma också stickat.
























Och sist men inte minst, skorna. Så gulliga! Alltså de där små bruna knytskorna! Tror vi har skor för de närmsta två åren nu och ganska så gott om kläder med för den delen, det här var inte ens allt vi fick. Det mesta som jag inte har visat är lite större storlekar, så det blir nog bra. De växer ju snabbt de små liven, har jag hört. Nu är det dags för onsdagsmys, önskar er en fin kväll!

12 kommentarer:

Slow-Eva sa...

Det var ett tag sedan jag kikade in så jag har missat den roliga nyheten. Stort grattis! Det är alltid ett mirakel. Och lite avis på den stundande förlossningen är jag allt :)
och vilken lycka att alla dessa skatter finns kvar! Det fanns inget kvar från när jag var lite, då allt försvann i en brand, och det tycker jag är himla trist.

re.do sa...

Wow vilka underbara kläder! :-) kul att kunna använda dem igen.

Tyg och otyg sa...

Vilka fina kläder! Synd på de söta knapparna; skulle det hjälpa att sy fast dem med tråd i någon annan färg? Rött kanske skulle bli fint, t ex?

Ulrika sa...

Åh! Vad fint! Gamla modellers sparkbyxor är bäst! Smala tighta ben som bebisen inte kan sparka sig ur från!

Sandra i norr sa...

Undrar om bäbisens far - och morföräldrar kände på sig att ni skulle komma att älska retro en dag. Så himla roligt att de sparat så mycket fint! Ni kommer ju få världens sötaste retrobäbis :-)

Helga sa...

Åh vad mkt fina kläder! Varför hittar jag aldrig sånt (i vuxenstorlek också haha)? ;) Usch vad jag är trött på att fina saker förfulas av hemska människor. Tänker som Tyg och Otyg att det kanske iaf går att använda dem till något annat!

Tuvilda sa...

Reclaim the blåssippa!

Måste de få egenrätt på blåsippan? Det är en fridlyst och fin blomma! Jag vill inte tänka på rasism när jag ser den, jag vill tänka på våren!

Thelma och jag sa...

Tänker aldrig så: att en viss symbol kan förknippas med ngt otäckt, trevligt, bra, fult ell vad det nu är. Då har vi snart inga symboler kvar. En blomma är en blomma, är en blomma, är en blomma :)

Fiff sa...

Vad fantastiskt att så mycket fint finns kvar från er båda! Så himla roligt :-)
Läste artikeln om er också, den var fin tyckte jag!
Kramar!

Anonym sa...

Hej! Så fina kläder. Låt dem inte ta alla blåa blommor, byt inte ut för SDs skull.. Streta emot!
Så härligt för er att ni mår bra alla tre. Kram
/Indienmamman

SiriR sa...

Åh, fantastisk masse fint! Og så bra at dere kan bruke det snart:)
Min mamma har også gjemt på masse fra vi var små, som mine tre jenter har brukt. Veldig gøy å kunne bruke det igjen.

Solveig Lövendahl sa...

Tack för era kommentarer!

När det gäller knapparna hade Jonas faktiskt precis samma förslag som Tyg och otyg, med röd tråd. Själv tror jag hellre jag byter helt. Kommer nog att använda dem till något annat dock, tänker att det funkar bättre till ett rött eller kanske blåblommigt plagg.

När det gäller blåsippor kommer de aldrig att få mig att tänka på sd, deras blomma ser ju inte alls ut som en blåsippa även om det ska föreställa det. Däremot tyckte jag att den här blomman (iaf ihop med det gula) var lite för lik deras stiliserade symbol och den symbolen har de tyvärr förstört för mig iaf.