söndag 20 november 2016

Syskonrelationer, KUB och mera funderingar

Nåt som kanske inte framgick så tydligt i mitt förra inlägg är det jag tycker känns lite sorgligt med att det är tvillingar. För jo, lite sorgligt känns det. Jag kan glädja mig åt att vi (troligen) ska få två små barn till och jag tror absolut att det (mestadels) är ganska fantastiskt att ha en tvilling. MEN jag ser ju det mesta ur Lykkes perspektiv och som jag ser det så kommer hon inte att få det där syskonet som jag så gärna ville ge henne, någon som finns där i vått och torrt. Istället får hon ett syskonpar som alltid står varandra närmast. Kanske kommer hon att känna sig utanför och undra varför inte hon har nån tvilling, någon att dela allt med. Kanske tänker jag helt fel, såklart är det möjligt att få en fin och nära relation ändå och att man är "vanliga" syskon är såklart inte heller nån garanti för en bra relation. Syskon till tvillingar får gärna höra av sig.

Nu håller vi på att göra KUB. Det trodde jag nog inte jag skulle göra. Känns konstigt och lite kontroversiellt för mig, liksom förknippat med människor som vill välja sina barn, välja bort vissa människor. Att välja bort sitt barn pga tex Downs finns inte i min värld, däremot tycker jag om att vara förberedd. Kunna bearbeta och läsa på om det skulle vara så och skulle det visa sig vara fel som barnen faktiskt inte kan leva med så ser jag ingen anledning att gå en hel graviditet med allt vad det innebär av påfrestningar på mig och min kropp och dåligt med ork att ta hand om mitt barn som jag vill. Hur tänker ni kring KUB, ett viktigt och bra redskap att skaffa sig kunskap med eller ett obehagligt sätt att "leka gud" och ett hot mot mångfalden?

7 kommentarer:

Olivia sa...

Hej! Jag är storasyster till två tvillingkillar, de är två år yngre än mig. Jag har två äldre syskon med men de är så mycket äldre att vi inte växt upp ihop. Visst har det sina nackdelar att ha tvillingsyskon men det är fint också. Jag tror att det viktigaste är att se till att tvillingar behandlas som två olika personer, för allas skull, det öppnar upp för mindre normativa relationer tror jag och mindre jämförande. Jag har en fin relation med båda idag, de är ganska olika, den ena är väldigt lik mig så vår relation är väldigt nära. Den andra har jag en annan relation med, roligare och mer intellektuell kanske? Ja, det här blev lite rörigt :) Du får gärna höra av dig om du vill fråga något! Lycka till // Olivia

Solveig Lövendahl sa...

Olivia, tack snälla! Jag tänker också att det är viktigt att behandla dem som två individer, försöka att inte bunta ihop dem som "tvillingarna" alltid och ibland kanske en förälder kan hitta på nåt med Lykke och en av bebisarna osv. Tänker att vi ska försöka jobba lite så. Tack så mycket!

Anonym sa...

Jag har fem syskon,varav de yngsta är tvillingpojkar.Inget konstigt med det alls.Lycka till// Berie!

Linda sa...

Med mitt första barn gjorde vi inte KUB, jag kände mig väldigt provocerad av att frågan ställdes. Med nummer två hade storebror fått autismdiagnos något år tidigare. Jag tror det spelade in, att vi hade en ganska tuff vardag. Då gjorde vi KUB, skulle det vara något, ville jag vara så förberedd som möjligt. Nu i efterhand tänker jag att jag skulle gjort KUB med första också, för att vara förberedd - men det var något i frågan som var så oerhört provocerande för mig.

Solveig Lövendahl sa...

Linda, jag förstår absolut det provocerande. Känner mig jättekluven själv, men tänker att om man ser det som ett sätt att få veta och kunna förbereda sig så tycker jag det känns positivt.

Anonym sa...

Jag har flera tvillingar i vänkretsen även om inte jag själv är del i en tvillingsyskonskara. Jag upplever att de (tvillingarna) har rätt olika relationer till sin äldre syskon. Alltså lite som helt vanliga syskon. Några umgås mycket och andra mindre, inte så att tvillingarna nödvändigtvis umgås mer bara för att de just är tvillingar. Kanske var det så i småbarnsåren, det vet jag inte, men när de blev tonåringar och vuxna i alla fall!
Hoppas det går väl för er! Har ni någon mer vuxen som kan komma och bo med er i början?

Sara sa...

Sent på bollen, men...
Mina tvillingar står varandra nära men de har en precis lika nära relation till sin två år äldre storebror. Tvillingarna har _aldrig_ gaddat ihop sig mot storebror. Däremot kan storebror+valfri tvilling gadda ihop sig mot kvarvarande tvilling . Mycket sällan händer det, dock.
Folk har en bild av att tvillingar alltid är lika som personer. Det är inte mina. Mina är väldigt olika och vi har aktivt ansträngt oss för att inte klumpa ihop dem till "tvillingarna".
Det är vanligare än man tror att folk klär sina tvillingar exakt lika, och för mig är det korkat. Då försvårar man för omgivningen att behandla dem som individer och istället förstärker man tvillinglikheterna. Dumt, tycker jag.

Apropå kub - det gjordes på barn 1. När det var dags att få resultatet, bad jag dem slänga det och inget säga. Jag vill inte veta, inte behöva tänka mörka tankar jag inte vill tänka.
Men tvillingarna gjordes inget UL förrän v 19 då vi fick veta att det var just tvillingar.